Sunday, October 17, 2010

peperiksaan dimansuhkan?

Bismillahhirrahmanirrahim.

Salam.

Em hi y’all. sihat? Lama tak jumpa kan? Ha tuh la dia. Biasalah karier baru nak start. Hahah. Padahal apa je kerja aku. Hari nih hari ahad. Shuhada, kawan sekolah rendah aku kahwin. Hari tuh kawan sekolah menengah. Kawan poli je tak kahwin lagi. Ada 2 3 orang kawan poli aku still single n available macam aku. Huhu. So macam lama lagi la kot nak dapat jemputan dari dorang. Huhu. Hari nih jugak ada bengkel tulis kat Sri Kembangan. Abah cakap pergilah, tapi wedding kawan aku tuh mcam mana? Aku macam suka jugak menulis. Sebab tuh entry ku kalau boleh nak panjang lagi. Selain menyanyi, aku rasa menulis pon dapat hilang kan duka, lara dan nestapa. Em, bengkel tulis tuh anjuran sorang blogger. Nama dia Fynn Jamal. Macam best kan? Tapi macam tak de rezeki je nak pergi.=(


Em. Ok jom bincangkan pasal title aku pulak. Peperiksaan PMR dimansuhkan pada 2016. yeker? Aku hanya dengar dari mulut orang. Nak lebih tepat korang boleh search di akhbar2 online. Kenapa aku tak buatkan? Aku malaslah. Hahah. Kenapa tak dimansuhkan dari dulu? Tak payah kitorang dulu kene ada perkampungan ilmu (dah tuh tak boleh pulang bermalam) , ceramah motivasi (nyanyi lagu I Did It My Way), pengetua sebut nama depan Legislatures (oh malunya!!!!) and paling tak tertanggung kene tengok kawan2 yang straigt A’s dalam dewan ambil hadiah sementara yang tak straight A’s duduk luar macam sampah. Aku tak straight A’s, ada 2 B = bodoh + bangang. Ha. Kenapa? Ada sumber2 yang mengatakan nak mansuhkan sebab tak nak budak2 sekarang stress and exam-oriented je. Dah tuh tak nak ada budak yang bunuh diri sebab result tak cantik. Hai… nape tak mansuh dari dulu? Aku pon stress gak dulu. Apa lah.


Kalau kitorang boleh tahan, kenapa budak2 sekarang tak tahan pulak? Eleh..manja gila. Biasalah result tak cantik tuh, habis tuh kalau korang nak rasa selesa sampai bila2 dah tuh makin berlemak lah budak2 sekarang. Sedangkan orang yang lagi tua dari aku sibuk cakap budak sekarang (means baya aku)Tak reti berdikari lah apa lah. Dah tuh orang2 tua nak cakap apa pulak kat budak2 zaman sekarang nih(lagi muda dari aku)? Haish. Takpelah. Ambil apa yang terbaik untuk korang lah kan? Bila lagi nak manja? Takkan tua kerepot baru nka manja kan?


Dah pmr tade tuh ha baguslah. Takdela dalam 5 tahun korang sekolah menengah ada 2 exam besar kan? At least boleh tumpu kat SPM yang lagi godang tuh kan? Tak delah ramai budak jadi macam aku. Sibuk sangat nak enjoy sekali result SPM seburuk2nya. Sampai sekarang tak dapat uni. Kalau result aku cantik aku tak de kat opis sekarang nih, sambil sibuk menaip untuk blog usangku. Maybe sekarang aku tengah sibuk dalam kuliah or tengah study di mana2. tapi tulah, maybe Allah nak tunjuk kat aku bukan senang nak senang. Susahnya biar aku yang rasa. Kan? Em. Biarlah.


Oh ye, sibuk cakap pasal opis nih. Aku decide untuk stay je sebab susah nk dapat kerja lain sekarang. Dengan nak kena compete lagi. Dah tuh nak belajar lagi. So stay adalah perkara terbaik aku kira. Walaupon gaji tak tinggi mana, tak apalah. Aku pon sekarang nih dok belajar cakap “tak apalah” sebab yelah. Kalau cakap camtuh senang sikit hati aku. So tak pelah 1000 kali. Huhu. Bos aku mintak kat HR up kan sikit gaji aku. 150 je plak tuh. Oklah dari tak de kan? Gaji makin lama makin tak cukup. Savings lagi, all the bills yang aku kene tanggung lagi, expenses aku lagi, wish list aku lagi? Ha? Gile ko.


Entah lah. Aku pulak tak pernah nak ambil iktibar. Dah tak ada duit bukan reti nek berjimat. Perangai lagi macam syaiton ada. Nak berbelanja je kerja. Nih broadband tak bayar lagi, takkan nak biar beratus dah tuh mintak pertolingan adik-beradik settlekan lagi? Tak mungkin dorang nak tolong dah. Cukup lah sekali kan? Huahuahua. Eh entry nih bukan nak mintak simpati ke hape ke tau. Saje je nak meluahkan rasa hati. Kan aku dah nyatakan tadi. Menyanyi dan menulis adalah perkara yang boleh menenangkan hati yang duka, lara dan nestapa. Cubalah cepat. Dah tuh bagitahu aku. Mana tahu kite punya persamaan? Kan =)


Oh ye, sebelum blah nih, aku nak beritahu. Aku bukan tak suka apa yang pihak sekolah dah buat untuk pastikan batch kitorang berjaya dalam PMR tuh. Nak tak nak bila fikir balik, semua tuh adalah kenangan manis bersama rakan-rakan yang kepam sesame dalam legislatures. Semuanya sama-sama. Tidur 3 orang sekatil. Makan makanan orang sesame. Stay up sampai 2.30 pagi semata-mata nak dengar lagu raya. Bergaduh, bermesra, gelak ketawa, mengumpat. Semuanya adalah kenangan manis. Paling best bila kene brainwash dekat surau oleh senior. Memang terbaik malam tuh. Lagi manis kitorang pernah cuba jalankan kempen 1Malaysia, eh bukan lah. Time tuh tak wujud lagi 1Malaysia. Kempen 1Legislatures aku rasa. Kitorang kene bersatu untuk teguhkan balik batch lepas macam2 tuduhan dan sindiran. Hu…rindunya kat Legislatures semua!!! Eh macam tak ada kene mengena dengan budi baik sekolah je. Haha.

Maaf kalau terpesong. Dulu kat sekolah rendah cikgu aku cakap “syafinas, karangan awak nih bagus, tapi selalu terpesong” hahahahah. Sampai sekarang terpesong cikgu. Eh riak ke statement aku tuh? Tak lah, sebab aku nak tunjukkan dari dulu aku suka menulis. Eh dah. Macam panjang lagi entry aku. Sumpah nak muntah orang baca. Ok take care y’all.


Salam =)



p/s: first time menepung tawar pengantin =)

No comments:

Post a Comment