Friday, July 16, 2010

harapan tanpa suara

Bismillah.

Salam readers. Sihat semuanya? Em Alhamdulillah aku dah 2 minggu kerja, so far ok la..huhu. yela..awal2 kan banyak lagi kena belajar. Starting from next week, I have to do my work on my own. Alamak, cuak seyh. Yela..selama nih bos aku duduk kat tepi and check betul ke tidak. Susah jugak la sebab melibatkan nombor and matematik. Aku mengaku aku memang lembeb dalam hal2 tuh. Ok2, jum terjun ke title tuh. Y’all tahu kan pasal kes2 buang bayi sebelum nih? Aku tak tahu la kalau kes nih dah surut ke tidak, aku tiba2 rasa terpanggil untuk buat entry kan pasal nih. Nih untuk kita renungkan sama2 la. Ok?


Sebelum aku solat maghrib tadi, aku terbuka la channel yang ada lagu harapan tanpa suara yang banyak gila artis such as anuar zain (my fav!), erra, amylea, siti, adibah nor and banyak la. Ok la aku suka jugak dengar lagu tuh, dah tuh tiba2 dia tunjuk pics baby yang kene buang. Ya Allah, sedihnya tengok baby2 tuh. Ada satu pic buat aku sedih giler sampai termenangis,ada satu baby tuh dia mati dalam keadaan mengiring. Terbayang macam mana la muka dia. Baby, mestilah cute kan? Macam mana keadaan dia before dia meninggal. Macam mana mak ayah dia sanggup buang dia kat situ. Macam2 kan terpikir.


Aku nih bukan la suka budak2 sangat, tapi sampai nak buat gitu tak sanggup kot. Kesian sangat. Mana la tahu yang di buang tuh bakal jadi kebanggan negara ke, bakal jadi pemimpin yang paling hebat ke, bakal mufti yang luas pengetahuan dan pengalaman ke. Kan? Kan? Kan? Dah la Malaysia memang sangat2 perlukan rakyat gitu. Sebelum buat sesuatu, pikir dulu dalam2. Bagus ke tindakan kita tuh, ok?


Lagi satu aku nak membebel. Macam mana boleh sampai ada baby dalam perut tu sayang? Lelaki kan kalau gajah pakai skirt pon dorang tak tolak, so kita yang memang boleh pakai skirt nih jagalah diri elok2 kay? Ok2, aku tahu aku takde boyfriend yet and maybe aku tak paham apa yang orang bercinta rasa. Tapi, kita kena pikir pasal agama kita. Boleh ker pegang2 or ringan2 sebelum kahwin? Aku tahu juga jangan cakap camtuh, nanti engkau yang kena. Ok, sama2 la kita doa supaya diri kita sentiasa dilindungi Allah and dijauhkan dari maksiat. Amin…


Bagi aku bila someone sayang kita, dia kena jaga kita dari setiap sudut. Ok,setiap sudut tuh bukan dari segi kita dah makan ke, dah mandi ke, dah berak ke, dah tido ke. Bagi aku kalau betul sorang lelaki tuh sayangkan aku, dia takkan pegang aku. Sebab apa? Dia jaga aku dari dapat dosa. Dia jaga aku dari dapat fitnah. Dia jaga aku supaya bila dah halal nanti lebih manis. Wah. Memang macam baik gila babas kan aku? Tak, aku tak baik. Tapi dari segi couple2 nih memang aku jaga. Sebab kalau aku dah bagi lelaki tuh pegang tangan aku and then jodoh kitorang tak panjang, tak ke membazir tuh? Ingat air dan elektrik je ada pembaziran? Dalam hal ini pon ada pembaziran. So jaga diri ok kepada wanita2 yang menbaca entry aku nih, and you too man! Behave yourself! Ok?


Kalau satu hari nanti, Nampak aku pegang tangan dengan mana2 lelaki, remind me of this entry then. Please. Till then everyone! Salam.

p/s : readers I really mean it tau yang last tuh.

2 comments:

  1. bagusnye kalau ramai berfikiran camni.nice:)

    ReplyDelete
  2. ramai sebenarnya yang fikir, cuba tak de tempat nak luahkan.

    thanx zulhilmi =)

    ReplyDelete